Jak zachować work-life balance przy pracy z domu?

Czas, w którym ograniczamy spotkania zawodowe i biznesowe do minimum, a cześć z nas zamieniła biuro na pracę z domu, przyniósł różne zmiany. Cześć tych zmian może być korzystna dla nas, część jednak powoduje sporo utrudnień i idących za nimi problematycznych konsekwencji.

Jak żyć, aby praca nie stała się naszą najważniejszą życiową wartością i uzależnieniem behawioralnym (nałogowym, impulsywnym)? Jak na co dzień dbać o zdrową równowagę pomiędzy życiem a pracą, gdy pracujemy z domu?

Gdy praca zdalna powoduje, że życie zawodowe przenika się z życiem prywatnym, łatwo o poczucie, że pracujemy non stop. Czasem też faktycznie nasza praca przestaje być wydajna i w związku z tym, pracujemy dużo dłużej, zapominając o zachowaniu potrzebnej nam równowagi.

Jak donoszą badania Instytutu Badań Pollster i Randstad, opublikowane w 43. Monitorze Rynku Pracy odsetek pracowników pracujących zdalnie i deklarujących, że wykonują swoją pracę poza godzinami pracy z uszczerbkiem dla czasu wolnego jest coraz wyższy. „Pracownicy sygnalizują, że te zmiany wpływają na ich poczucie równowagi życiowej. Niemal co drugi badany sygnalizuje, że swoje zadania wykonuje poza godzinami pracy. Wśród pracujących zdalnie ten odsetek jest jeszcze wyższy.”

Jak zatem pracować efektywnie i zachować work-life balance, gdy pracujesz z domu?

Rekomenduję abyś:

 – Zaplanuj swoją pracę – Zarządzanie czasem, który poświęcasz na pracę, czyli świadome i celowe ustalanie działań do wykonania, jest podstawą skuteczności. Przed rozpoczęciem pracy, rozpisz dokładną listę zadań, do wykonania w danym dniu, nadaj im ważność dzieląc zadania na ważne i pilne (oznacz je literą A), na ter które są ważne, ale nie pilne i które możesz spokojnie zaplanować i rozpisać na kolejne dni (nadaj im literę B i rozpisz w kalendarzu w odpowiednich dniach) i na te, które są pilne, ale nie są ważne, pomyśl, komu możesz te zadania przekazać (nadaj im literę C i dopisz komu zlecisz ich wykonanie).

– Nie oszukuj sam siebie – nie wpisuj w plany na jeden dzień ilości spraw, które już przy zapisywaniu wiesz, że nie są do wykonania przez Ciebie w ciągu jednego dnia. Taka lista powoduje, że już na starcie czujesz się przemęczony i tracisz zapał do pracy. Wpisz tyle zadań, aby mieć pewność, że są one do wykonania i że pozostawiłaś /pozostawiłeś sobie przestrzeń na niespodziewane tematy, które mogą wpaść.

– Rano ubierz się jak do pracy. Nie musisz wkładać garnituru, marynarki czy szpilek, jednak odpowiednia bluzka czy koszula, wygodne, ale eleganckie spodnie lub klasyczna sukienka, sprawią, że będziesz mieć większą motywację do pracy, a zadbana fryzura i lekki makijaż, sprawi, że będziesz się czuła pewniej, gdy nagle będziesz musiała połączyć się online z kimś z firmy czy z klientem.

Potem się przebierz. Po godzinach pracy zmień odzież „służbową” na coś bardziej domowego np. wygodne dresy czy jeansy i t-shirt.

 – Unikaj rozpraszaczy – Gdy coś odrywa Twoją uwagę od zadania, potrzebujesz czasu, by znowu się skupić. Dlatego potrzebujesz ciszy i koncentracji przez jakiś czas. W tym celu wyłącz powiadomienia przychodzącej poczty i wiadomości sms, wycisz telefon i odwróć go ekranem do dołu. Możesz sprawdzać co godzinę lub dwie czy masz jakieś ważne wiadomości, wtedy robisz przerwę i oddzwaniasz lub odpisujesz. Przez tą godzinę Świat się nie zawali, jeśli nie odbierzesz, a Ty będziesz mieć przestrzeń na pracę w koncentracji.

Powiedz NIE! multitaskingowi – Tylko pozornie, gdy robimy kilka rzeczy jednocześnie jesteśmy wydajniejsi. Najnowsze badania pokazują, że popełniamy wtedy więcej błędów, a ciągłe przeskakiwanie z zadania na zadanie i z tematu na temat, powoduje, ze jesteśmy przemęczeni i cierpi nasz system nerwowy. Gdy skupisz się tylko na jednym zadaniu na raz, zrobisz je dokładniej i skończysz szybciej.

Rób przerwy – przerwa nie jest strata czasu. Rób 5-10 minutowe przerwy. Wstań, poruszaj się, przeciągnij, zrób mały spacer po mieszkaniu, pogłaszcz zwierzaka, jeśli go masz, podejdź do okna i popatrz na zieleń w oddali, zrób herbatę. Możesz w myślach zaplanować wieczór lub przywołać wspomnienia z miłych chwil. Ważne by przez ten czas nie patrzeć w ekran i nie myśleć o pracy.

Nie jedz podczas pracy – gdy przyjdzie czas na posiłek, wyłącz monitor, aby nie kusiło Cię zerkanie na ekran. Niech czas posiłku, będzie czasem na relaks.

– Dbaj o aktywność fizyczną – Ćwiczenia fizyczne poprawiają koncentrację i samopoczucie. Sprawiają, że czujesz się lepiej i masz więcej energii na cały dzień i przede wszystkim redukujesz stres. Rano, możesz wybrać spacer, jogging, jogę lub poranne rozciąganie przez 30 minut, wieczorem dobierz swoją ulubioną formę ruchu jak sztuki walki, rower, taniec. Ważne, aby codzienny ruch stał się twoim nawykiem. Ruch to świetny sposób na odbudowę zasobów energetycznych.

Wyłącz komputer – Gdy kończysz swój dzień pracy, wyłącz a najlepiej schowaj komputer i firmowe dokumenty. Jeśli będą cały czas leżały na stole, będziesz do nich zaglądać a wtedy nie ma mowy o odpoczynku umysłowym od pracy.

Pamiętaj o swoim hobby – Życie nie składa się tylko ze spraw zawodowych i domowych. Znajdź czas na swoje pasje. Nawet 2-3 godziny w tygodniu poświęcone na swoje pasje, sprawia, że odpoczywamy, nabieramy energii i z większym optymizmem patrzymy na świat.

Wieczory bez telefonu. Staraj się wyciszać. Już na godzinę przed snem wycisz telefon i wyłącz telewizor. Sięgnij po książkę lub zrelaksuj się słuchając muzyki. Jeśli w czasie wolnym cały czas zaglądasz do smartfona, bo tam szukasz rozrywki i relaksu, mózg nie ma szansy odpocząć. Skrolowanie ekranu pożera masę czasu i zostawia Cię z przemęczeniem i poczuciem straconych godzin.

Do dobrego funkcjonowania potrzebujesz jednocześnie pracy i odpoczynku, relaksu umysłowego i zmęczenia fizycznego. To wszystko pozwoli Ci kolejny dzień zaczynać z nowymi siłami, a to sprawi, że będziesz pracowała / pracował krócej i efektywniej.

Renata Wrona

0