Wypalenie zawodowe

Home / Asertywność / Wypalenie zawodowe

Wypalenie zawodowe

Praca jest niewątpliwie jedną z wartości nadającą sens życia człowieka, dającą poczucie satysfakcji i spełnienia. Nie powinna jednak stać się wyłącznie drogą do sukcesu, uzależnieniem, które nie pozwala na odpoczynek i na zainteresowanie się sprawami innych ludzi, odbiera sposobność do korzystania z uroków życia.

Rynek oferuje wiele szkoleń i kursów dla pracowników zarówno z kompetencji twardych jak i miękkich, jednak często zapominamy o tak istotnej kwestii jak nauka zapobiegania wypaleniu zawodowemu mimo, że grozi ono osobom na różnych stanowiskach i w różnych firmach, bez względu na branżę, wiek czy płeć. Szczególnie dotyka on ludzi pracujących intensywnie dla innych ludzi, edukatorów, którzy z racji swojego zawodu często powtarzają i przekazują wiedzę z tego samego zakresu materiału, osoby które wykonują pracę o charakterze powtarzalności oraz tych którzy nie widzą głębszego sensu swojej pracy i perfekcjonistów.

W książce „Stres i wypalenie zawodowe” prof. Marta Anczewska pisze „Praca jest niewątpliwie jedną z wartości nadającą sens życia człowieka, dającą poczucie satysfakcji i spełnienia. Nie powinna jednak stać się wyłącznie drogą do sukcesu (…) uzależnieniem, które nie pozwala na odpoczynek i na zainteresowanie się sprawami innych ludzi, odbiera sposobność do korzystania z uroków życia…”.

Czym jest wypalenie i jak powstaje?

Pierwszy raz terminu „wypalenie zawodowe” użył w 1974 roku, amerykański psychiatra, Herbert J. Freudenberger w czasopiśmie Jurnal of Social Issue”. Proces wypalenia zaczyna się powoli i niemal niezauważalnie, by ujawnić się nagle i z dużą intensywnością. Na początku czujemy się zmęczeni pracą i czasem mamy jej dość, ale jest to stan często spotykany u pracownika. Jednak gdy czujemy, że zaczynamy się spalać, wykonując swoje codzienne zadania, a zmęczenie nie mija mimo odpoczynku i przechodzi w stan chroniczny, możemy się spodziewać, że są to symptomy wypalenia zawodowego.

Pierwsze sygnały wypalenia:

  • chroniczne zmęczenie,
  • bezsenność,
  • utrata apetytu,
  • objawy fizyczne takie jak zawroty i bóle głowy, pieczenie w klatce piersiowej, mdłości,
  • zaburzenia lękowe,
  • ogólny pesymizm,
  • irytacja i gniew,
  • obniżona produktywność i wydajność pracy.

W książce „Stres i wypalenie zawodowe” prof. Marta Anczewska pisze „Praca jest niewątpliwie jedną z wartości nadającą sens życia człowieka, dającą poczucie satysfakcji i spełnienia. Nie powinna jednak stać się wyłącznie drogą do sukcesu (…) uzależnieniem, które nie pozwala na odpoczynek i na zainteresowanie się sprawami innych ludzi, odbiera sposobność do korzystania z uroków życia…”.

 Jak zapobiegać wypaleniu zawodowemu

Naukowcy są zgodni, że wypalenie zawodowe to coraz częstszy problem, jednak dobra wiadomość jest taka, że można się przed nim uchronić. Można nauczyć się jak się przed nim ustrzec, warto więc edukować dorosłych jak mogą zapobiegać wypaleniu zawodowemu lub jak powinni reagować, gdy zaczynają odczuwać jego pierwsze symptomy.

Jak można zapobiegać wypaleniu:

  • Zachować równowagę między pracą a życiem prywatnym.
  • Nauczyć się dystansu do pracy.
  • Nie brać na siebie zadań, których nie jesteśmy w stanie wykonać.
  • Nauczyć się wypoczywać.
  • Pielęgnować swoje pasje.
  • Ustalać własne możliwości i granice.
  • Nauczyć się mówić „nie” oraz prosić o pomoc.
  • Wsłuchać się w sygnały jakie wysyła nasze ciało.
  • Nauczyć się rozpoznawać własne potrzeby.
  • Dbać o samorozwój.
  • Nauczyć się odcinać od bodźców zewnętrznych.
  • Pielęgnować przyjaźnie.
  • W ostateczności – zmienić pracę.

Czasem wystarczy zatrzymanie się i zastanowienie nad wyznawanymi przez nas wartościami i priorytetami w pracy, podjęcie próby zmiany zadań lub godzin pracy. Zorganizowanie rozmowy z przełożonym w celu weryfikacji realiów wykonywanej pracy, celów firmy i naszych możliwości. Czasem jednak warto świadomie rozpocząć szukanie innej pracy, gdy czujemy, że aktualne miejsce jest dla nas nie do zniesienia.

Ja wprowadzam informacje na temat wypalenia zawodowego podczas różnych warsztatów, między innymi do warsztatów: Zarządzanie stresem, Work life balance, Zarządzania czasem oraz Komunikacji interpersonalnej i Zarządzania zespołem.

Renata Wrona

Cieszę się, że przeczytałaś mój artykuł. Jeśli, to co przeczytałaś jest dla Ciebie wartościowe, to:

  • Proszę, zostaw swój komentarz. Bez Twojego komentarza nie czuję Twojej obecności. Napisz  więc swoje odczucia po przeczytaniu.
  • Podaj dalej. Jestem przekonana, że jeśli to co piszę jest dla Ciebie ciekawe i pomocne, to również może być pomocne dla kogoś z Twojego otoczenia.Dlatego podziel się linkiem do artykułu ze znajomymi.
  • Podejrzyj mnie na: https://www.facebook.com/RenataWrona.Trener.Coach/

i na https://www.instagram.com/renata.wrona.coach/

Tam oprócz informacji o nowych wpisach na blogu, zobaczysz też kulisy mojej pracy. Zapraszam.

Renata Wrona

Zapraszamy do kontaktu

Jeśli jesteś zainteresowany/a nawiązaniem współpracy zapraszamy do wypełnienia formularza.

Not readable? Change text. captcha txt