WORK – LIFE BALANCE

Home / Aktualności / WORK – LIFE BALANCE

WORK – LIFE BALANCE

Całkowita równowaga to mit, naucz się balansować między pracą a życiem prywatnym. 

Jak zarządzać swoją życiową energią? Jak utrzymać harmonię dnia codziennego i żyć w zgodzie
z samą sobą? To właśnie idea work – life balance pomaga nam osiągać ten stan.

Są dni gdy sypiam mniej, gdy przygotowuję nowe teksty, piszę kolejną książkę lub jadę  na kolejne szkolenia do różnych miast, ale wiem, że w następnym tygodniu pozwolę sobie na większy odpoczynek, dłuższy sen, spacer, spotkanie z przyjaciółmi, wspólny czas z rodziną, ulubiony sport lub  po prostu czas spędzony pod kocem z ciekawa książką i kubkiem herbaty.

Stan równowagi

Termin równowaga dla każdego będzie oznaczał coś innego, ponieważ, każdy człowiek kieruje się w swoim życiu różnymi wartościami. Innymi wartościami kieruje się młoda mama, która spieszy po pracy do przedszkola aby odebrać malucha, a innymi kobieta samotna rozpoczynająca karierę zawodową i pnąca się po szczeblach kariery, jeszcze inne ma dojrzała osoba, która już osiągnęła status społeczny i zawodowy. Warto więc zauważyć, że stan równowagi jest pojęciem względnym i bardzo indywidualnym.

Balans między pracą a życiem prywatnym

Używamy słowa równowaga, ale tak naprawdę nie ma możliwości życia w całkowitej równowadze, a naszym zadaniem jest raczej działanie, które nas do niej przybliża. W książce „Księga zrozumienia” Osho proponuje metaforyczną definicję równowagi w życiu. Osho porównuje nasze życie do akrobaty, który chodzi po linie i próbując utrzymać się na linie przechyla się raz na prawo, raz na lewo. Kiedy czuje, że za bardzo przechyla się na jedną stronę i grozi mu upadek, świadomie kieruje swoje ciało i uwagę na stronę drugą. Działanie czyli ruch rozumiany jako stałe balansowanie w celu zbliżania się do równowagi.

Tony Schwartz określił, że na jakość życia składają się różne potrzeby, które możemy podzielić na cztery kategorie:

  • na poziomie ciała : równowagi, która wiąże się z regeneracją, odpoczynkiem naszego ciała (sen, sport)
  • na poziomie emocji: bezpieczeństwa, która na poziomie przejawia się w poczuciu bycia docenianym i troski ze strony innych,
  • na poziomie umysłu: samorealizacji, czyli rozwoju i wykorzystywanie talentów i umiejętności,
  • na poziomie umysłu duchowym: poczucia sensu, spełnienia i spójności.

Kto jest odpowiedzialny za work-life balance?

HR-owcy zauważyli, że pracownicy zaczęli wykazywać objawy takie jak: zmniejszenie zaangażowania, brak entuzjazmu i spadek wydajności, choć przebywali w pracy coraz dłużej. Rosła liczba nieobecności spowodowanych chorobami o podłożu emocjonalnym i nerwicowym oraz kłopotów rodzinnych.

Firmy coraz częściej inwestują w szkolenia walki ze stresem, warsztaty zarządzania czasem i wdrażając zasady work-life balance do swojej codzienności, wykupują także pracownikom karnety na siłownię, dopuszczają pracę zdalną.

I tu, jak w każdym innym przypadku, najważniejsze jest Twoje nastawienie i chęci oraz zmiana nawyków. Najlepsze rezultaty dają harmonijne działania i zaangażowanie naszego pracodawcy i nas samych. To od Ciebie zależy czy uwzględnisz wszystkie Twoje aktualne potrzeby i wartości w układaniu Twoich priorytetów. Czy odważysz się asertywnie powiedzieć: „Nie, na jutro tego nie zrobię. Ale mogę to zrobić za 2 dni”.

Szanuj wszystkie obszary swojego życia

Nie da się w sztuczny sposób oddzielić pracy od życia rodzinnego, od przyjaciół i swoich pasji. Czy oddzielenie sprzyjałoby faktycznej równowadze?  Działalność społeczna, towarzyska, hobby, wypoczynek, kształcenie – to tylko niektóre z istotnych elementów życia, które mogą pozostawać w równowadze lub konflikcie z Twoją pracą. Jesteś całością i każda strefa Twojego życia jest istotna.Gdy jesteś w pracy masz prawo zadzwonić do przedszkola i sprawdzić czy wszystko jest dobrze, jeśli boisz się, że Twoje dziecko może źle się czuć. Gdy musisz dokończyć ważny i pilny raport, możesz zostać dłużej w pracy lub usiąść do niego wieczorem gdy położysz dziecko spać. Nowe technologie umożliwiają nam pracę z domu w razie potrzeby. Jednym z istotnych sposobów radzenia sobie ze stresem jest uprawianie sportu, zajmowanie się swoimi pasjami. Rekreacja, życie towarzyskie i rozwój osobisty są więc tak samo ważne w zdrowym funkcjonowaniu jak posiłek, praca i domowe obowiązki.

Słuchaj swoich potrzeb

Szczęście oznacza dążenie do harmonii w każdym obszarze mojego życia, w zgodzie ze sobą i z innymi. Żyj tak, aby wszystko co robisz było zgodne z Twoimi wartościami. Zwracaj uwagę na to co w danym momencie jest dla Ciebie priorytetem – skończenie ważnego raportu czy 8 godzin snu?

Ideę work-life balance – rozumianą jako balans dążący do harmonii i zadowolenia z jakości własnego życia – warto wdrażać w swoje życie. Tak abyś każdego dnia czuła, że robisz coś co jest ważne dla Ciebie, że dbasz o wszystkie sfery swojego życia i że czujesz się szczęśliwa ze swoimi wyborami.

Życzę Ci wdzięcznego balansu w codziennym życiu  🙂

Renata Wrona

Zapraszamy do kontaktu

Jeśli jesteś zainteresowany/a nawiązaniem współpracy zapraszamy do wypełnienia formularza.

Not readable? Change text. captcha txt