Kolory w biznesie

Znajomość znaczenia kolorów to ważna kwestia w komunikacji niewerbalnej. Wiedza ta jest przydatna i pozwala nam dobrać strój do sytuacji oraz łatwiej rozpoznać styl i charakter innych ludzi, czyli podejmować trafniejsze zawodowe i życiowe wybory.

Każda z nas ma gamę swoich ulubionych barw i często kolejne stroje kupujemy, kierując się właśnie tymi upodobaniami. Warto jednak wiedzieć, że kolory mają także swoją symbolikę, a co więcej potrafią oddziaływać zarówno na otaczających nas ludzi, jak i na nas same.

Zapewne chcesz wyglądać profesjonalnie w pracy i atrakcyjnie na co dzień. Zastanawiałaś się kiedyś jaki komunikat wysyłasz światu kolorem swojego stroju?

Granatowy – podkreśla odpowiedzialność, chęć kontroli świata zewnętrznego. Granatowy kojarzy się z finansami i przedsiębiorczością. Jest kolorem profesjonalistów. Łatwiej jest nam uwierzyć w fachowość osoby ubranej w granatowy kolor.

Niebieski – wpływa uspokajająco, łagodzi stresy i napięcia. Pomaga w nawiązywaniu nowych kontaktów, wzbudza zaufanie i szacunek. Niebieski symbolizuje piękno, takt, kreatywność i twórczość. Jest to kolor medialny.

Czarny – kolor tajemnicy, żałoby i smutku. Czarny wybierają z reguły osoby mocno zdyscyplinowane i pewne siebie lub zupełnie odwrotnie – ludzie szukający poczucia własnej wartości. W biznesie dodaje autorytetu i sprawia wrażenie elegancji, szyku i odświętności. Jednak nie polecany panom przed godziną 17.00 (wtedy sprawdzają się bardziej kolory ciemnej szarości)

Szary – kolor stonowany, nie rzucający się w oczy, dobry jako baza służbowego stroju. Określa potrzebę równowagi i wyciszenia bez okazywania tych uczuć na zewnątrz. Kolor nastawiający na merytoryczną rozmowę i porozumienie.

Biały – symbolizuje ludzi zachłannych na życie i szczęście.  Biały to kolor optymistów. Symbolizuje czystość, niewinność i jednocześnie otwartość na kreatywność i nowe bodźce.

Czerwony – to kolor krwi i życia, wpływa pobudzająco. Charakteryzuje potrzebę aktywności emocjonalnej i fizycznej. Ludzie wybierający czerwień wytrwale dążą do celu, a przy tym są ekspansywni. Czerwień pomaga w wielu sytuacjach poczuć się pewniej oraz atrakcyjniej. W biznesie przypisany do wyższych stanowisk.

Różowy – sprawia wrażenie łagodności, bezwarunkowej miłości, gotowości na wsparcie. Delikatny pudrowy róż jest łagodną klasyką a mocna fuksja przykuwa uwagę i jest przeznaczona dla ludzi odważnych. Różowy łagodzi biznesowe obyczaje i zbliża ludzi. Badania wykazały, że Panowie w różowych krawatach są mniej agresywni podczas debat publicznych niż Ci, którzy założą krawat czerwony, podnoszący ciśnienie krwi.

Brązowy – wyraża potrzebę stabilizacji życiowej. Brąz jest kolorem ziemi, dlatego kojarzy się z bezpieczeństwem i stabilnością życiową. Kolor realistów, ludzi lubiących ład i porządek, którzy mocno stąpają po ziemi. W biznesie ciemny odcień brązu może stanowić ciekawą alternatywę dla czerni, natomiast jasny brąz typu kamel lub karmel czy beż to kolory elegancji i klasy.

Zielony – symbolizuje potrzebę skupienia się na sobie, potrzebę równowagi wewnętrznej. Zieleń jest kolorem relaksującym oraz uspakajającym. W biznesie dopuszczalny jest jedynie ciemny odcień zieleni typu zieleń butelkowa.

Czasem wybieramy kolory sercem, czasem zgodnie z panującą modą, jednak zawsze najlepiej opierać się na dwóch zasadach:

– analiza kolorystyczna, czyli wiedza w jakich kolorach wyglądasz najlepiej

–  biznesowa symbolika kolorów.

Gdy połączysz te dwie informacje będzie zawsze wyglądała atrakcyjnie i profesjonalnie.

Jeśli potrzebujesz analizy kolorystycznej skontaktuj się ze mną umówimy się na szkolenie Kolor jest ważny z indywidualną analizą kolorystyczną :-).

Sprawdź też inne moje szkolenia i jeśli której Cie zainteresuje, napisz do mnie 🙂

Za fotografię dziękuję: Dorota Mazurak Photography 🙂

 

0