Jak zachować zasady savoir-vivre w czasach zagrożenia wirusem?

Home / Aktualności / Jak zachować zasady savoir-vivre w czasach zagrożenia wirusem?

Jak zachować zasady savoir-vivre w czasach zagrożenia wirusem?

Jak prezentować dobre maniery w obliczu zagrożenia zdrowia czy podczas pracy zdalnej, tak aby czuć, że gdy życie wróci do normy, zachowamy nie tylko zdrowie, ale i szacunek do samych siebie?

 Dobre wychowanie czyni z nas kulturalnych ludzi, budzących sympatię i szacunek. Wszystko to zwiera się w także w biznesowym savoir-vivre, do którego należą także specyficzne zachowania zarezerwowane dla środowiska biznesowego.

Wiele elementów etykiety biznesu pochodzi wprost z etykiety towarzyskiej. Właściwy styl i dobre maniery są czynnikiem wpływającym na karierę. To one spowodują lepsze relacje ze współpracownikami, z podwładnymi i z przełożonymi. W biznesie savoir-vivre jest na równie ważny jak wiedza i umiejętności. Etykieta biznesu to zasady, które podpowiadają jak z klasą prowadzić rozmowy biznesowe i zachować się podczas ważnych spotkań, ale również sposób by profesjonalnie reprezentować siebie i swoją firmę, również podczas trudnych sytuacji oraz podczas komunikacji podczas pracy zdalnej.

Teraz bezpieczeństwo stawiane jest na pierwszym miejscu. Firmy dbające o bezpieczeństwo swoich pracowników, ale także bezpieczeństwo funkcjonowania firmy, w miarę możliwości powinny dzielić zespoły tak, aby mogły pracować w różnych miejscach. Np. dzieląc firmę na 2 dostępne budynki lub piętra. Wprowadzając pracę na zmiany lub w miarę możliwości prace zdalną.

Oto kilka podstawowych zasad, o których warto pamiętać w czasach zagrożenia wirusowego:

Jeśli masz podwładnych

Pamiętaj, zostałeś liderem swojego zespołu nie tylko na dobre czasy.

  • W czasach zagrożenia epidemiologicznego, rolą przełożonego jest kontakt z zespołem poprzez dostępną i bezpieczną drogę komunikacji i wspieranie swojego zespołu. „Jesteśmy w trudnej sytuacji, ale przetrwamy. Rozumiem wasze obawy. Wspieram Was jak mogę i jestem przekonany, że razem sobie z tym poradzimy.”
  • Email wysłany do swojego zespołu, w którym przełożony przekazuje im informacje jakie ruchu zostały przedsięwzięte w firmie w celu ochrony pracowników jest tak samo ważny jak regularne pytanie o nastroje zespołu, dzielenie się pozytywną energią tak a by morale grupy nie zostało nadwyrężone.
  • W pracy z rozproszonym zespołem, gdy przełożony ma ograniczony codzienny dostęp do swoich ludzi, wykonanie telefonu i okazanie troski, pokazuje, że pracownik jest ważnym członkiem zespołu.

Praca zdalna

  • Jeśli pracujesz z domu pamiętaj, że naturalnym jest trudność z zachowaniem wysokiej motywacji i wydajności pracy, dlatego ustal sobie godziny pracy, zaplanuj je w notesie tak, jak pracę w biurze.
  • Wykonując rozmowy telefoniczne do klientów, staraj się zachować pozytywne emocje, ustalaj zasady dalszej współpracy z zachowaniem bezpieczeństwa i pełnej szacunku współpracy.
  • Fakt, że w tle waszych rozmów, będą krzyczeć dzieci czy szczekać psy, że łącza będą działały gorzej, powinny być traktowane z dużym taktem. Najlepiej nie zwracać na nie uwagi.

Praca w firmie

  • Jeśli pracujesz na stanowisku, które zmusza Cię jednak do przychodzenia do pracy, pamiętaj, że na powitanie wystarczy spojrzenie w oczy, skinienie głowy i uśmiech z pewnej odległości. Podawanie dłoni jest w tej sytuacji nie tylko niebezpieczne, ale i niegrzeczne, ponieważ naraża drugą stronę na dyskomfort od mowy lub poczucie zagrożenia. Niemniej jednak pamiętaj, aby nie unikać kontaktów wzrokowych.
  • Ogranicz spotkania z innymi osobami do minimum. Zrezygnuj z zamawiania posiłków, ze spacerów po kawę. Przygotuj swoje posiłki w domu, zabierz ze sobą butelkę wody, aby jak najmniej spacerować po korytarzu w celu uzupełnienia szklanki.
  • Choć spożywanie posiłków przy biurku w naturalnych czasach uważane jest za niezgodne z zasadami savoir-vivre, w tych czasach lepiej, gdy zjesz swoje kanapki na miejscu niż gdy skorzystasz ze wspólnej kuchni.

Netykieta

  • Wiele rozmów przejdzie na drogę email, zachowaj więc zasady netykiety czyli etykiety w sieci.
  • Nie rozpoczynaj od słowa “Witam”, jest ono zarezerwowane do powitania kogoś kto przyjechał do Ciebie w odwiedziny. Zachowaj grzecznościowe “Dzień dobry” lub “Szanowny Panie..”
  • Przed wysłaniem wiadomości, przeczytaj ją ponownie, aby sprawdzić czy nie ma błędów i literówek.
  • Jeśli prowadziłeś korespondencję i ktoś czeka na twoją odpowiedź, odpisz, nie zmuszać kogoś to „ścigania” cię prośbą o odpowiedź.
  • Na końcu zawsze obowiązuje nas grzecznościowa formułka „Z wyrazami szacunku” „Pozdrawiam serdecznie”, ale w tych trudnych czasach, jeśli współpracujemy z kimś dłużej, możemy sobie pozwolić na teksty w stylu „Z życzeniami zdrowia”, to ociepli nasze relacje.
  • Zawsze na końcu musimy umieszczać stopkę z kontaktem do nas. Zwłaszcza teraz gdy cześć osób nie pracuje na firmowych sprzętach.
  • Jeśli pracując z domu, łączysz się przez video, nie jesteś zobligowany do biznesowego stroju, jednak nadal powinieneś zadbać o to aby twój strój był czysty i odpowiedni do kontaktu z drugą osobą.

Telefon

  • Jeśli umówiłaś się na telefon, oddzwoń.
  • Odbierając telefon pamiętaj o przedstawieniu się.
  • Dzwoniąc również się przedstaw.
  • Jeśli rozmowa została przerwana, dzwoni ponownie osoba, która dzwoniła.

Twój spokój i opanowanie, wyrażone intonacją jest niezmiernie ważne podczas biznesowych rozmów i jest tak samo ważne jak wyrażanie gotowości do współpracy.

Niezależnie od miejsca, w którym pracujesz, postaraj się godnie przetrwać ten trudny dla wszystkich czas. Traktuj ten czas jak swój osobisty czas na zarządzanie zmianą i zarządzanie stresem.

Życzę Ci zdrowia i niech te trudne czasy nie wpłyną negatywnie na Twoje dobre maniery.

Renata Wrona

 

 

Zapraszamy do kontaktu

Jeśli jesteś zainteresowany/a nawiązaniem współpracy zapraszamy do wypełnienia formularza.

Not readable? Change text. captcha txt