8 sposobów na bycie asertywnym

Home / Asertywność / 8 sposobów na bycie asertywnym

8 sposobów na bycie asertywnym

Dlaczego tak trudno jest nam powiedzieć zdecydowane NIE? W codziennym życiu, w pracy, w relacjach z bliskimi czasem jesteśmy zdecydowani na rezygnowanie z własnych celów, na robienie rzeczy na które nie mamy ochoty, ponieważ boimy się, co się może stać, gdy zachowamy się w sposób asertywny.

Człowiek uległy rezygnuje z wyrażania swoich poglądów i pozwala na łamanie swoich praw. Człowiek agresywny okazuje złość, gniew czy też atak, za równo słowny jak i fizyczny. Asertywność przeciwstawia się uległości i agresji. Asertywność – ta ważna umiejętność komunikacyjna nie jest wrodzona. Jednak możemy się jej nauczyć.

Sama przez lata miałam problem z byciem asertywną i skłaniałam się bardziej ku zachowaniu uległemu i nie żyło mi się z tym dobrze. Czułam się nieszczęśliwa i nieważna, niewysłuchana przez innych i ze świadomością, że spełniam cele innych ludzi zamiast swoich. Nie chciałam jednak krzywdzić innych, zależało mi na dobrych relacjach z innymi więc rezygnowałam sama z siebie.

Gdy postanowiłam nauczyć się asertywności, krok po kroku uczyłam się zachowań, zmieniając swoje przekonania aż odzyskałam to niesamowite uczucie wolności od stresu, że nie jestem sobą, że nie mogę żyć zgodnie ze swoimi marzeniami i celami. Przestałam się zmuszać do rzeczy, których nie chcę, nauczyłam się wyrażać swoje myśli, potrzeby bez naruszania praw innych. Tak odzyskałam siebie ale również dobre relacje z innymi.

Teraz z przyjemnością zdobytą wiedzę i doświadczenie z zakresu asertywności przekazuję innym podczas szkoleń, warsztatów oraz sesji coachingowych.

W tym tekście podpowiem, jak w sposób naturalny i spójny wyrażać swoje opinie, odmawiać i prosić tak, aby zachować dobre relacje z innymi. Jak być asertywnym czyli jak wyrażać własne uczucia i potrzeby, jak bronić swoich praw bez poczucia dyskomfortu, z poszanowaniem praw i potrzeb swoich oraz innych ludzi. Jeśli zastosujesz po kolei wszystkie metody, zobaczysz, ze z każdym dniem będziesz czuła się swobodniej podczas asertywnego zachowania.

Jak rozwijać w sobie asertywne zachowanie:

  1. Pamiętaj, że bycie asertywnym nie ma nic wspólnego z byciem aroganckim. Zawsze wyrażaj swoje zdanie z zachowaniem uprzejmości i życzliwości dla rozmówcy. Możemy mieć inne zdanie jednak nie jest to powodem, abyśmy przestali się szanować.
  2. Przeanalizuj sytuacje, w których nie zachowałaś się asertywnie. Przywołaj swoje myśli na chwile przed tym wydarzeniem. Jakie emocje Ci towarzyszyły? Jakie myśli przychodziły do głowy? Czego się obawiałaś? Czy były to przekonania Twoje czy kogoś innego?
    To wszystko było bodźcami, które spowodowały, że bałaś się zachować w sposób asertywny, gdyż wyobraziłaś sobie „czarny scenariusz” gdy zachowasz się asertywnie, dlatego twój mózg aby Cię „chronić” podsunął Ci pomysł na zachowanie nieasertywne (uległe, agresywne lub manipulacyjne). Naucz się zmieniać swoje przekonania, które Ci nie służą.
  3. Uświadom sobie, że zdanie innych na twój temat nie jest prawdą o Tobie tylko ich sposobem postrzegania Ciebie. To bardzo zmieni Twoja perspektywę patrzenia na siebie i na innych.
  4. Wyobraź sobie sytuację, że zachowujesz się w sposób asertywny i odpowiedz sobie na pytanie: Co wtedy się stanie? Jeśli zauważysz, ze Twój mózg podsuwa Ci znów „czarny scenariusz” przypomnij sobie, są to tylko Twoje przekonania i że ponad 90% sytuacji, które podsyła nam nasz strach nigdy się nie zdarzą.
  5. Wypisz sobie wszystkie pozytywne strony Twojego asertywnego zachowania. Wyobraź sobie jak dobrze będziesz się czuła sama ze sobą, jak poprawią się Twoje relacje z innymi ludźmi gdy zaczniesz być pogodną, zadowoloną z siebie osobą, która szanuje ich i otwarcie mówi im jaka jest, co lubi a czego nie lubi. Twoja relacja z innymi stanie się bardziej otwarta i szczera. Wczuwaj się w pozytywne emocje jakie niesie ze sobą asertywność.
  6. Nie oceniaj swojego rozmówcy, aby nie powodować, że zajmie pozycję obronną. W sytuacji konfliktowej nie krytykuj, odnoś się wyłącznie do swoich uczuć, broniąc swojego zdania, wyliczaj zawsze te same argumenty, nie przechodź do nowych.
  7. W przypadku agresywnej reakcji rozmówcy, zachowaj spokój, zostawiając negatywne argumenty po drugiej stronie. Cały czas staraj się oddzielić emocje od faktów i spokojnie przytaczaj fakty na potwierdzenie Twojej decyzji. Gdy rozmówca nie jest gotowy przyjąć Twoich argumentów, spokojnie zaproponuj przerwanie rozmowy mówiąc, że szanujesz jego poglądy i emocje, ale pozostaniesz przy swoim zdaniu.
  8. Wyobraź sobie, że rozmawiasz z kimś, wyrażając opinię, z którą ktoś się nie zgadza. Rozważ różne scenariusze, które mogą Cię spotkać: wyśmianie, krytykę, i tym podobne.

Dzięki takim ćwiczeniom uodpornisz się, zdystansujesz do opinii innych, zyskasz dystans, przestaniesz bać się konfrontacji, a w realnej sytuacji będzie Ci łatwiej zachować się asertywnie.

Pamiętaj, każda nauka potrzebuje czasu. Jeśli nawet dziś zachowałaś nie nieasertywnie, przećwiczw myślach: Jak byś się zachowała gdybyś była asertywna? Jak mogłaś się zachować? Co mogłaś powiedzieć? Jak byś się wtedy czuła? Taki trening sprawi, że za każdym kolejnym razem będzie Ci coraz łatwiej przychodziło zachowanie asertywne.

 

Pozdrawiam serdecznie

Renata Wrona

Cieszę się, że przeczytałaś mój artykuł. Jeśli, to co przeczytałaś jest dla Ciebie wartościowe, to:

  • Proszę, zostaw swój komentarz. Bez Twojego komentarza nie czuję Twojej obecności. Napisz  więc swoje odczucia po przeczytaniu.
  • Podaj dalej. Jestem przekonana, że jeśli to co piszę jest dla Ciebie ciekawe i pomocne, to również może być pomocne dla kogoś z Twojego otoczenia. Dlatego podziel się linkiem do artykułu ze znajomymi.
  • Podejrzyj mnie na: https://www.facebook.com/RenataWrona.Trener.Coach/

i na https://www.instagram.com/renata.wrona.coach/

Tam oprócz informacji o nowych wpisach na blogu, zobaczysz też kulisy mojej pracy. Zapraszam.

Renata Wrona

Zapraszamy do kontaktu

Jeśli jesteś zainteresowany/a nawiązaniem współpracy zapraszamy do wypełnienia formularza.

Not readable? Change text. captcha txt